torsdag 3 november 2011

Mums...

Något som vi ganska ofta gör här hemma är att baka bröd. Wilma älskar att baka vilket gör bakningen ännu roligare! Många tycker att det tar lång tid att baka eget bröd. Det tycker inte jag. Ofta är det bara att röra ihop, jäsa , baka ut, jäsa igen och in i ugnen. Många moment, men man hinner göra mycket annat när bröden jäser.

Ett av mina favoritbröd kommer från Leila. Hennes rågrussinbullar är så goda! Är ni baksugna kan jag rekomendera att testa!

Här kommer receptet:

•35 g smör
•3 dl mjölk
•½ dl mörk sirap
•1 tsk salt
•1 msk brödkryddor
•50 g jäst
•1 dl russin
•8 dl rågsikt

Smält smöret, tillsätt mjölk, sirap, salt och brödkryddor. Värm vätskan till fingerljummet, max 37 grader. Smula jästen i en bunke och lös upp i degvätskan. Rör ner russin och lite rågsikt i taget till en smidig deg. Jäs degen i bunken under bakduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Dela degen i 12 bitar på bakbord, doppa i rågsikt och jäs under bakduk på plåtar med bakplåtspapper i ca 30 min. Grädda bullarna i mitten av ugnen i ca 10 min

Nu ska jag gå och äta mina goda bullar med mycket smör och ost på!

Lycka till!



Kram Maria

Inga kommentarer: