torsdag 9 juli 2015

Orangeriet växer till sig

Att bygga växthus/ orangeri är ingen barnlek. Just nu känns det som ett evighetsprojekt som äntligen börjar komma i hamn. När jag tittade på mitt Instagramflöde så inhandlades dörren för 102 veckor sedan. Det var alltså då vi hade bestämt oss för att sätta igång med bygget.

Det hela började med att min duktiga make grävde ur, jämnade ut och fyllde. 
Förra sommaren var det dags för murning och bygge av stomme och tak. 
I år har det jobbats var lediga stund (känns det som i alla fall och främst för min man). Det har isolerats tak och väggar, gatsten har lagts in och fönster har skrapats i oändlighet. Att ta bort gammalt kit från gamla glas är inte det lättaste. Kommer man åt rutan så spricker den direkt. Vi fick beställa några nya glas i samma stil som de gamla. Älskar det vågiga glaset när solen ligger på.
När sedan nytt kitt var på plats var det dags för målning. Både fönster, dörrar och allt invändigt måste målas tre gånger.
För två veckor sedan putsade min man muren och det blev verkligen stor skillnad! Jag skulle kunna ha puts på många ställen, älskar verkligen strukturen och ytan. 
Just nu är det den sista målningen kvar. Sedan ska lister, foder och de sista småsakerna fixas. 
Måste säg att vi är så glada att det börjar bli klart. Utan min mans arbetsinsats skulle vi vara lång ifrån färdiga. Det är inte det lättaste att jobba med projekt samtidigt som man har småbarn. Men vi är båda med på det och ser båda fram emot att kunna använda och njuta av det färdiga resultatet. 

Sätta på gasolkaminen, spela spel med barnen och bara njuta...

Här kommer ett bildregn från arbetsprocessen.


Det paddades och jämnades till innan stenläggning. 


Stenläggning.



Tak och väggar isoleras. 


Fönster skrapas på färg och gammalt kitt tas bort. Sedan oljas alla fönster in innan det är dags för nytt kitt och färg. 




Målning invändigt (tre gånger...) har påbörjats. 


Putsning. 




Mera målning...


Så här ser det ut just nu. Idag har dörren fått sitt första lager av färg. 





Här ser ni orangeriet. Just nu blommar klöverblommorna så vår gräsmatta ser vit ut...


I  mitt huvud planeras det för inredning. Funderar på att ha en stor härlig matta, en soffa och ett matbord och så en massa krukodlingar med medelhavsväxter...

Kram på er!

Inga kommentarer: