måndag 23 november 2015

Saffransbak

Ännu en dag hemma med tjejerna resulterade i att vi bakade bullar med saffran och mandelmassa.

Nu har de varit hostiga och haft feber till och från i en vecka. Verkar vara envisa baciller. 

Min äldsta tjej Wilma är allergisk mot mjölk. De flesta recept med saffran innehåller kesella eftersom saffran i sig är väldigt uttorkande. Jag testade att istället för kesella ha i en skvätt havregrädde och 50g mjölkfritt smör. Detta funkade ypperligt. Dock får man tänka på att vara varsam med mjölet.  

Recept på supergoda saffransbullar hittar du här








När man är fyra år är det extra viktigt att ha bagarmössan på. Det är med stolthet hon bär den tjusiga mössan.  Numer får jag alltid hjälp vid bak och matlagning. Lillasyster älskar just nu att baka mest och storasyster att laga mat. Panerad fisk och köttfärsbiff är en klar favorit som hon fixar alldeles själv. 

Nu ska jag strax gå upp och lägga de små. Lilla Ida har varit vaken och hostat nästan hela natten.

Idag fick julstjärnan komma upp i köket. Jag vill hinna njuta lite innan det är dags att ta bort julsakerna igen.

Hoppas att ni får en mysig måndag!

Kram Maria

Inga kommentarer: